פרחי רפואה

שכבה ז'
התלמידים נחשפים לעולמו המרתק של עולם הרפואה כבסיס ללימודים בתיכון ולבחירת מקצוע בעתיד. מחלות לב וכלי דם נפוצות
ביותר בעולם המערבי, והן הגורם העיקרי לתמותה בו. מחלות לב מתפתחות, בדרך כלל, לאורך שנים רבות והן קשורות לרוב
בחסימה חלקית או מלאה של העורקים המספקים דם ללב.

יחידת ההדרכה "שומרים על הלב" כללה 9 מפגשים בהם למדו
התלמידים על האנטומיה והפיזיולוגיה של הלב כמו גם על מחלות הלב השכיחות. כשהם לבושים בחלוקים ומצוידים במכשירי
לחץ דם וסטטוסקופים ביצעו התלמידים בדיקת דופק ולחץ דם לתלמידים ולצוות בית הספר, כך למדו התלמידים את המשמעות
של לחץ דם לא תקין והסכנות מכך. בתום היחידה רכשו התלמידים ידע וכלים לשמירה על בריאות הלב. עסקנו בחשיבות התזונה
הנכונה והפעילות הגופנית. התלמידים למדו על תפקידי אבות המזון , נזקי חוסר ועודף משקל תרבות האכילה המערבית והרגלי
תזונה נכונה.

במהלך המפגשים למדו התלמידים ידע וכלים בסיסיים להצלת חיים . בכל שבוע הכיתה הפכה למרפאה קטנה, בה
תרגלו הילדים טיפול רפואי בשטפי דם , פציעות , נשיכות, כוויות , וטיפול בשברים. בשיעורי החייאה , שמעו התלמידים על
סיפורה של אנני ותרגלו החייאה והצלת חיים שיא היחידה היה בהדרכה של מד"א בבית הספר .


רפואה משלימה: סדנא שכולה מתנה שקט ורוגע , התלמידים תרגלו טכניקות הרפיה ודמיון מודרך , יוגה נחשפו לתחומים של
רפואה משלימה כמו רפלקסולוגיה , שיאצו וכדומה.
תרופות סבתא: הכיתה הפכה לבית מרקחת והתלמידים למדו על תרופות סבתא ותרופות קונבנציונאליות , לאחר מכן רקחו
תרופות סבתא לפי סימפטומים.


כאב והתמודדות עם כאב: לכאב שני מובנים. במובנו הרפואי, מייצג הכאב תחושת אי נוחות פיזית הנגרמת כתוצאה מדחפים
עצביים המשדרים למוח שדר על פגיעה ברקמות הגוף, ומכונה בהרחבה כאב פיזי. מלבד מובן זה, נעשה שימוש מושאל במושג
"כאב" כדי לתאר סבל נפשי. במובן זה, כאב מייצג תחושת צער נפשית. בשיעור זה התלמידים לומדים מהו כאב הפיזי ומהן
שיטות ההתמודדות עימו) רפואה קונבנציונאלית ואלטרנטיבית(. שיעור זה הוא שיעור חוויתי מאוד המעניק לתלמידים אפשרות
להתנסות בסוגי הרפואה האלטרנטיביים, קרי, דיקור סיני, שיאצו, סוג'וק וכיו"ב.
הצחוק וליצנות רפואית – סדנא שכולה צחוק, התלמידים הפכו לליצנים רפואיים ולמדו על חשיבות הצחוק לבריאותנו.
המוח ומחלותיו – יחידת המוח כללה משחק בריינפון תחרותי עליו למדו התלמידים על תפקודו של המוח ועל מחלותיו השונות
אלצהיימר , שבץ ועוד.

שכבה ח'
בשיעור ראייה – הכירו התלמידים את מבנה העין ולאחר הבנת משמעות המושג לראות 6/6 למדו על מחלות הראייה:
קוצר ראייה, רוחק ראייה. במהלך השיעור עברו התלמידים אבחון אישי לבדיקת קוצר ראייה ועיוורון צבעים והתנסו
בפיענוח תעתועי ראייה וראייה תלת ממדית .
על טעם ועל ריח – סדנא חווייתית בה עברו התלמידים מבחני טעם וריח שונים ולמדו על הקשר בין חוש הטעם והריח.
העור וטביעות האצבעות – התלמידים הכירו את מבנה העור ותפקידיו והפכו לבלשים צעירים המנסים לפענח תעלומה על
סמך טביעות אצבע שהושארו בזירת הפשע ? בתום השיעור למדו התלמידים כיצד לשמור על העור במיוחד בארץ שטופת
שמש כמו ישראל.
השמיעה – דרך מספר ניסויים, התלמידים למדו להכיר ולהבין את הייחודיות של חוש השמיעה.
רפואה משלימה: סדנא שכולה מתנה שקט ורוגע , התלמידים תרגלו טכניקות הרפיה ודמיון מודרך , יוגה נחשפו לתחומים
של רפואה משלימה כמו רפלקסולוגיה , שיאצו וכדומה.
סכרת – סכרת , יתר לחץ דם.

התלמידים בקרו במוזאון המדעטק – והתנסו במעבדת סכרת בה זיהו חלבון וסוכר בשתן.